Düşük karbonlu ekonomi




  • PROF.DR.ARİF ESİN Köşe Yazıları
    • Köşe Yazısı
    • Okunma

    PROF.DR.ARİF ESİN

    20 Temmuz 2016 tarihinde Avrupa Komisyonu tarafından düşük karbonlu ekonominin uygulanmasına ilişkin kapsamlı bir paket yayımlandı. Temmuz 2015’te Komisyon tarafından Yaz Paketi olarak sunulan çalışma ile beraber 2014’te sonuçlanan AB Emisyon Ticaret Sistemi (AB ETS) reformunun ardından 20 Temmuz’da sunulan bu paket, AB’nin 2030 Enerji ve İklim Değişikliği Çerçevesi’nin tamamlayıcısı niteliğinde. Komisyon, bu yeni önlemler paketi ile AB ETS’nin 2021-2030 uygulama döneminde emisyonların azaltılması hedefinin yanı sıra AB ETS dışı sektörlerde de (ulaştırma, tarım, ormanlar, atık, binalar vb.) emisyon azaltımının sağlanmasını planlıyor.

    ***

    Komisyon tarafından yayımlanan açıklamada, tüm sektörler üzerinden AB’nin 2030 İklim ve Enerji Çerçevesi için öngörülen ve 1990 yılına kıyasla emisyonlarda yüzde 40 azaltım hedefinin hayata geçirilmesinin planlandığı belirtildi. Ekim 2014’te gerçekleştirilen AB Liderler Zirvesi’nde, Üye Devletler ve tüm sektörler için uzun vadeli emisyon azaltım hedefleri üzerinde anlaşmaya varılmıştı. Buna göre, 2005 yılı baz alınarak, AB ETS’de yer alan sektörlerde 2030 yılına kadar emisy2onlarda yüzde 43, AB ETS dışında olan tüm sektörlerde ise 2030 yılına kadar yüzde 30 azaltım sağlanmasına karar verilmişti. 20 Temmuz paketi ile taşımacılık sektörü için 2030 yılına kadar otomobil ve kamyonetlerde özel standartlar uygulanacak. Ayrıca Arazi Kullanımı, Arazi Değişikliği ve Ormanlar sektörleri üzerinden karbon yakalamanın teşvik edilmesi öngörülüyor. 

    ***

    Taşımacılık Sektörünün Payı Büyük Olacak…

    20 Temmuz’da açıklanan plan çerçevesinde taşımacılık sektörünün AB’nin düşük karbon ekonomisine geçmesinde önemli bir payı olması bekleniyor. Örneğin, yeni emisyon standartlarının otomobiller için 2021, kamyonetler için 2020 yılından itibaren geçerli olması bekleniyor. Bilindiği gibi, 2015 yılında otomobiller için emisyon standartları km başına 130gr’a indirilmişti. Bu standart, 2021 yılı için 95 gr. olarak kabul edilmişti. Kamyonetler için ise bu standartlar, 2017 yılı için 175 gr. ve 2020 yılı için 147 gr. olarak uygulamaya koyulacak.

    ***

    Bilindiği gibi, deniz taşımacılığından kaynaklı emisyonların azaltılması konusu son dönemde AB gündemine girmiş durumda. Ancak bu sektörün gerek AB ETS-dışı bir sektör olması gerekse uluslararası deniz taşımacılığını, ticari faaliyetleri, AB üye ülkelerin iç sularındaki deniz taşımacılığını ve balıkçılık politikalarını ilgilendirmesi nedeniyle AB’nin zorlu çalışma alanlarından biri olmaya devam ediyor. Ancak 2020 ve 2050 yılları arasında AB, taşımacılık sektörü üzerinden düşük karbonlu ekonomi için gerekli olan alt başlıkları oluşturmuş durumda. Örneğin, uluslararası deniz taşımacılığında 2050 yılı için 2005 yılına göre yüzde 60’lık bir azaltım oranı gündemde. Ayrıca AB’nin taşımacılık alanındaki toplam emisyonlarında yüzde 44’lük bir emisyon oranına sahip otomobiller için Komisyonun yeni emisyon standartları konuşuluyor.

     

Diğer Köşe Yazıları (11 köşe yazısı)